Friday, February 8, 2008

Down under...

Efter en lång resa som blev längre än beräknat för att flyget från Singapore blev försenat 2 tim så har vi kommit fram till landet ”down under”, Australien! Oj vad vi var förväntansfulla innan resan och vad det kittlade i magen att äntligen få möjligheten att komma till Australien och allt vad vi hört om hur det egentligen är här nere...

Nåväl min resa påbörjades i torsdags kväll ifrån Shanghai, kom hem mitt i natten mellan torsdag och fredag för att på sen-eftermiddagen på fredagen jobbat klart och ha packat om väskan för att ge oss av till Australien.

På flygplatsen i HCMC i loungen så träffar vi en familj som Ann spelar tennis med och vi har följe med dem till Sydney. De ska också till Australien på semester nu över det kinesiska nyåret eller Tet som det heter i Vietnam. Chuc Mung Nam Moi heter Gott Nytt År på vietnamesiska så en del vietnamesiska har vi lärt oss.

Våra förstaintryck stämmer med det mesta vi hört sen innan, som att vara i Europa, lätt att hitta, en mycket vacker stad Sydney, trevliga Aussies (ja folket kallas det här), dyrt (man kan inte jämföra med Vietnam... men det är som i Europa).

Vi ankom till flygplatsen ca 1300 lokaltid, och Sydney är 10 tim före Sverige och innan vi kommit ut från flygplatsen med tull, immigration, kontroll så att vi inte för ngt levande med oss eller sådan som kan vara något skadligt i?... tex snacks, frukt, dricka ja till och med träfigurer är olagligt att föra in i landet. Jag tror att det är matindustrin eller Australiens motsvarighet till Handels i Sverige som satt stopp så att alla måste handla all snacks här istället för att ha ngt med sig! Det kan vara ”souvernir fackförbundet eller arbetsgivarförbundet” som lagt in sitt veto.... jag vet inte men men vi kom igenom efter en del förhör och så... Ann hade ju självklart både russin, choklad, kex o välling med sig! Men det gick bra, pust! Hon är ju en fena på att packa med sig ALLT vad vi ALLA kan behöva! Vad skulle man göra utan henne?

Efter McDonalds, sen lunch, och tåg till stan hittade vi vårt hotell. Det ligger precis mitt i smeten så att säga. 10-15 min promenad till Akvariumet och Darling Harbour, 10-15 min till färjorna som tar oss runt i stan och till Zoo, 10 min till Opera huset, 10 min till centalen, 3 min till T-banan, 20 min till The Rock (är ett restaurang område vid en hamnpir, kanon vacker ställe) 5 min till Sydney Tower. 10 min till Australienska National museet. Jag tror nog vi kommer att få tiden välfylld och fotoalbumet proppfullt och minnena blir för eviga.

Idag, vår första dag i Sydney så har vi varit på Akvariumet och tittat på alla fiskar, krokodiler, hajar och djurliv i vattnet runt Australien. Oliver och Jonathan fullständigt skrek HAJAR hela tiden. En ”glass promenad” och avslutade kvällen på en Italiensk restaurang. Jonathan stöp helt utslagen. Han hann inte sova eftermiddag utan somnade totalt utslagen vid 7 tiden!
Han är inte ensam om att va trött vill jag lova. Vi alla ligger i sängarna nu och Ann o Oliver sover redan, Jonathan är på G och jag skall släcka nu.

God natt från Sydney!
Kram Janne

No comments: