Friday, April 24, 2009

Shanghai...

Har varit i Shanghai sedan i måndags och det har varit en ovanlig Shanghai vecka...

I måndags vräkte regnet ner hela dagen, tisdags-torsdag sol o blå himmel, väldigt ovanligt att se sol o blå himmel här om jag får lov att säga det.

I dag vräkte regnet ner igen när jag steg ut från hotellet. Fick fatt i en taxi ganska snabbt och när jag väl satt i bilen och gjort mig tydlig vart han skulle köra. Svårt eftersom ajg inte pratar någon variant av kinesiska och taxi chaffisar pratar ingen sorts engelska.... men men det funkar i alla fall. Då exploderar chaffisen! Utan förvarning alls, han insåg att jag inte skulle så långt... han ville ha en längre körning som ahn kunde tjäna mer pengar på... Nå i alla fall, med min hyffsade lokalkännedom om området runt hotellen vi bor på samt IKEA så skulle jag guida honom. Tyvärr inte bättre än att det visar sig att en av de gator jag promenerar på för att komma till kontoret var enkelriktad för biltrafik.... Utbrott nummer 2! Efter några telefonsamtal så får jag hjälp av en kollega och efter många diskussioner på en väldigt HÖG nivå (låter som de är riktiga ovänner) så börjar han köra igen. Väl framme kunde jag pusta ut....

Nu på väg hem så konstaterade jag efter att det regnat hela dagen att beslutet att förboka en taxi var rätt! Glider ut från hotell lobbyn efter att ha hämtat väska och där står nog ca 20 pers och väntar på taxi. Man riktigt ser på den förste att äntligen kommer min taxi.... men icke sa nicke.... där glider man ut rakt in i den beställda taxin! Planering och vetskap om hur det är med taxi situationen i Shanghai i regnväder är 2 saker som är viktiga att känna till!

Igår kväll gick jag ut i stan för att äta en middag med en kollega från Sverige och en från Holland. Trevlig kväll, hamnade på en kinesisk lokal restaurang och det visade sig att maten var riktigt bra och vi hade en massa olika saker att äta av. Mätta blev vi för en väldig human peng. Så är det i Kina om man äter den lokala maten. Efter det så stannade vi till på ett ställe på väg hem för en öl och den ölen kostade nästan lika mycket som maten.... det var ett ställe för utlänningar.... mer behöver jag inte säga.

Är på väg hem nu, kommer att landa i natt i HCMC och det skall bli skoj att träffa familjen igen. Har varit på 2 av mina 3 resor nu på 3 veckor. Först 5 dgr i Indonesien, hem över helgen, 5 dagar i Kina, hem över helgen, 3 dagar i Malaysia för att sen ha långhelg i Vietnam! Ska bli gott med 4 dagar ledigt ihop med familjen och bara koppla av och umgås med vänner mm.


Nu är det klart, vi kommer hem på semester den 6 Juni! Familjen stannar till början av Augusti och jag stannar hemma över midsommar för att åka till Asien igen för 2-3 veckors jobb innan jag går på semester. Ska bli skoj att va hemma i Blekinge över midsommar för första gången för mig! Sill o nubbe och svenska jordgubbar, kan knappt bli bättre!

Hälsningar
Janne

No comments: