Monday, April 27, 2009

Panik och Plask....

Igår flög jag till Malaysia för 2 dagars jobb och på flyget dit så var det halvtomt på planet vilket var skönt för jag fick en hel rad för mig själv. På raden bakom mig satt ett par, en kille med en tjej, och efter en stunds flygning så kom vi in i ett område med lite turbulens. Det studsade till 4-5 ggr. Om ni frågar mig så var det bara lite mer än vad det är vid start och landning men inte så värst mycket mer.

Tjejen bakom får fullständigt panik, börjar skrika och slå och vifta runt sig i någon form av ”döds-ångest” eller liknande. Ett par av flygvärdarna får hålla fast henne, lägga henne ner, ge henne syrgas och i stort sett binda fast henne innan landning.

Det var första gången jag råkat ut för denna incident på en flygning. Lyckligtvis har jag inga problem med att flyga eller turbulens men nu vet jag hur det kan visa sig för de som har problem. Hoppas ni som har problem slipper uppleva det.

Igår kväll bestämde jag mig för att gå till gymmet innan det var dags att inta middag. Stod på löpbandet och svettades, ja jag sprang också om nu någon undrade...

På detta IKEA hotell finns inget gym utan man får gå till grannhotellet som är ett fantastiskt fint hotell och använda deras gym.

Gymmet ligger i markplan med stora panorama fönster mot ett badland, äventyrsbad med en gigantisk pool med vågmaskiner, bubbelpooler, man kan simma in och ut ur huset, ja i princip allt du kan tänka dig. I denna pool finns även en lite gångpassage ca 3 cm under vatten nivån så man kan i princip ”gå på vatten” typ, ja ni fattar vad jag menar.

När jag sprang på löpbandet så trippar en muslimsk kvinna ut på denna passage för att fotografera sin man i poolen. Ville nog ha en speciell vy/pose när hon fotade.

Muslimska kvinnor kan vara klädda i den heltäckande dräkten som kallas Burka, det gör de mest troende muslimerna. Det är upp till var och en här i Malaysia, absolut inget tvång. Malaysia är ett muslimskt land men mycket öppet och intet alls så strikt som andra muslimska länder kan vara. Denna kvinna jag ser framför mig är i alla fall klädd i Burka....

Precis när hon böjer sig snett framåt för att fota tappar hon balansen och plumsar i! Hon simmar frenetiskt för att ta sig upp igen men hon behöver hjälp av sin man innan hon kommer upp.

Undrar hur det gick med hennes kamera, handväska mm. Hmmm kanske hade hon bikini under Burkan, eller inte? Vad vet jag, hon behöll sin Burka på sig, genomblöt! Men i Malaysia är det en skön värme så det var inte kallt för henne i alla fall.

Hälsningar från KL, Malysia
Janne

No comments: