Saturday, September 5, 2009

Pressfrihet???

Har nu varit 5 dagar i Kina och försökt nå inloggningen på denna blogg så jag kunnat hålla er informerade om mina äventyr och upplevelser. MEN i detta land Kina råder total kontroll på nyheter och internets åtkomst bland annat. Har inte kunnat logga in på bloggen utan fått skriva ner och vänta tills jag kommer till Vietnam att ladda upp allt. Har försökt på stationära datorer på hotellet, via IKEA’s nät, trådlöst på Starbucks, Flygplatsen, Loungen utan att lyckas.

Undrar om det hänt något i världen denna vecka som jag inte kunnat läsa om? Och undrar om Kinas Internet kontrollmyndighet hade ledigt över OS förra sommaren? Då måste det väl ha funnits internet till alla som var här eller?

Nu loggar jag ut från Shanghai och Kina för denna gång, ska tillbaka i mitten på Oktober igen.

En annan sak som jag inte är helt nöjd med i kväll är den försening som min flight har! Tidigast 23,30 är vad jag vet nu. Anledningen är mekaniska problem på planet som vi skulle åka med så nytt plan är på ingång från den andra flygplatsen i Shanghai. Skönt att det blir ett plan som funkar!

Janne

No comments: