Sunday, June 1, 2008

Energi-knippet....

Kom hem efter några dagar i Shanghai och hade med mycket hjälp av Ann och hennes planering fått möjlighet att spela tennis en timme på lördag förmiddag! Gott att få svettas ut och få jobba lite med kroppen!

Ann hade Jonathan med sig på hans klassfest nu innan de slutar terminen och till Oliver hade hon bokat in en lek kompis att komma förbi på lördag förmiddag! Perfekt så kunde jag sticka iväg och spela tennis!

Efter jag spelat och kommit hem så var det dags att ordna med lunch till oss alla och någonstans mellan att Oliver hade ätit färdigt sin lunch innan jag intog min första tugga så kommer frågan:

Pappa, kan inte vi ut och springa nu? Läs med betoning på nu... Jag var inte riktigt lika tänd på den idén kan jag säga men självklart så gör man så gott man kan och svarar: Inte nu Oliver, men när pappa har ätit och smält maten lite då kan vi springa. OK? Ja det var OK att vänta en liten stund så i princip när sista tuggan är svald så kommer Oliver nerspringandes i hans ”springar-kläder” som han kallar dem, Arsenal-dräkten! Jag blev självklart stolt men var tvungen att göra honom besviken att det inte var dags ännu men snart! Pappa ska bara....

45 minuter senare var vi bägge ombytta och redo (någorlunda i alla fall), jag kollar med Oliver om vi ska cykla till BP compound eller springa dit. Oliver, tuff som en bandyboll säger, vi springer pappa! Jag gjorde en snabb kalkyl och kom fram till att den rundan Oliver nu föreslog är 2 miles eller 3,2 kilometer lång! Det är rätt långt för en 6 åring men med lunchen på väg ner i magen och Oliver i högform så var det bara att sätta av.
På hela rundan stannar han bara 4 gånger för att vila + 1 gång då han träffar en kompis som är ute och cyklar och de måste snacka lite. De bestämde att mammorna skulle pratas vid och bestämma en dag då de kunde träffas att leka!

Jag tror att det var den kylda drycken vid poolkanten som lockade och fick honom att springa! Oliver frågade så snällt efter ungefär halva sträckan om han inte kunde få en Coca-Cola när vi kom hem som han och jag kunde dela vid poolen. Vad kan man göra som pappa i det läget? Svara att tyvärr inte för jag skall nog ta mig en öl? Nä! Det fick bli Coca-Cola att svalka sig med.

Jag förstår fortfarande inte var han får all sin energi ifrån! Men det kanske man hinner upptäcka en gång i framtiden....

Hälsningar från Janne

No comments: