Sunday, June 1, 2008

Reseproblem...

Inga förseningar denna gången men följande inträffade mig nu idag när jag kom till hotellet i Jakarta, Indonesien.

I receptionen så frågar dem mig om det är OK att dra en deposition på mitt kreditkort. Ja självklart svarar jag men jag undrar naturligtvis hur mycket den är på. 5.000.000 IDR (Rupier) som motsvarar ca 550 USD. Hmmm, undrar vad det kostar per natt här på detta hotellet? Jo det kostar 60 USD och jag skall stanna 4 nätter. Så för att bo här för 240 USD skall de ha en deposition på 550 USD. Jag tycker inte det är riktigt rimligt i proportion till vad min hotell nota slutar på. Anledningen de säger till mig är att det är för att täcka upp eventuella köp från minibaren. Nog för att det är dyrt i minibarer men inte f*n hade jag tänkt att tömma minibaren så många gånger på 4 dagar så det kommer upp i 210 USD!!! Efter lite överläggningar så kan de gå med på att ”bara” ta en deposition motsvarande 330 USD. Fortfarande alldeles uppåt väggarna men kvällen börjar bli sen och jag vill komma upp på rummet.

Väl där, snabbt toabesök och kasta in väskorna och ut för att hitta något att äta i närheten (det blir alldeles för dyrt att mätta sig med hjälp av minibaren...). Indonesiska satay blev det, grillspett med kyckling och biff. En delikatess här! Hoppades på att kunna trilla in på rummet, kasta av sig kläder, duscha av sig resdammet, krypa mer i sängen och somna blixt snabbt.

Ack vad jag blev besviken! När jag kom in på rummet så visade det sig att toaletten stod och spolade fortfarande sedan jag kastade in väskorna och gjorde mina behov. Det blev att ringa house keeping som kom och konstaterade att toan läckte och spolningen inte funkade tillfredsställande. Som om jag inte visste det! Under tiden försöker jag mig på att starta TV’n, funkar bra men hittar ingen fjärrkontroll. Ytterligare samtal till house keeping och de kommer för att visa mig hur knappsatsen på alarmklockan funkar??? Det visar sig vara en multi funktionell sak som man styr TV, Alarm, AC, belysning, serive tjänster såsom städning mm samt det mest sofistikerade av allt: världsklocka! Nu kan jag somna lugnt när jag kan följa vad klockan är i NY, Tokyo, London och Sydney! Ja även i Jakarta förresten.

Släcker för att sova och då hör jag det, ett knäppljud som om något sitter fast i fläkten och slår hela tiden. Tänk er när man var i 8 års åldern och skaffade sig gashandtag med motorljud till sin cykel, ja en pappbit som slog mot ekrarna och man kunde spänna åt den med ett snöre upp till handtaget. Precis så lät det i AC’n! Det var bara att tända upp på den sofistikerade knappsatsen och ringa house keeping igen. Jag kunde omöjligt sova i det ljudet. När de kom så var det självklart inget för dem men de skulle skicka en hantverkare imorgon. Nä de ska ni inte, blev mitt svar på det! De ska komma nu eller sover jag i annat rum. Upp till er att välja. Hantverkarna, 2 stycken, kom efter 3 minuter och tro det eller ej, de fixade ljudet på 2-3 minuter så nu kunde jag lägga mig. Jo visst att jag är trött nu! Som man hoppat upp och ner i kväll så hade sov-tåget passerat och jag stod kvar på perrongen.... Det fick bli att skriva av sig till bloggen istället.

Nu skall jag försöka somna!

Sov gott Janne

No comments: