Sunday, June 8, 2008

Svarta faran talar nu....

A hoy there me pirates. Jag hade väldans kul. Tänk bara vilket ansvar det är att ha 25 ungar i poolen av olika simkunninghet. Jag blev puttad, lite iallafall men vattnet lockade som bara den.

Tre timmar kalas som smög fram. Efter fri lek och 2 tävlingar för att organisera små piraterna, som bara sprang och sprang runt huset i 45 graders värme...
Klockan var bara 11 30 och det kändes som vi aldrig skulle bli klara men barnen var lyckliga att bara få få leka eller plaska.

Efter mitt hopp i poolen, som uppskattades av både stora som små blev det lunch. Sen hoppade de flesta i igen, det var bara så varmt.. Några valde att leka i vårt stora piratskepp, läs lekbåt som vi numera är lyckliga ägare av.

En nya zealändsk båt som numera är svenskflaggad. Vi hade en cermoni på fredagseftermiddagen, där den nya zealändska och den svenska national sången hördes, sen skeppades båten hit till oss på en tre-hjulad motorcykel för 50 000 dong motsvarande ca 20 sek.

Åter till kalaset:
Vi hade en underbar eftermiddag med goda skratt och piraterna var lyckliga som fick vara med om en skatt jakt. Här är några av mina rim som fick piraterna att leta.

Aye aye me pirates the hunt begins:
May all ships came in to whim....A pirate life is a life for me
Look for a sword hanging from a tree.
(Vi hade ett svärd I ett träd med en ny ledtråd.)

Don’t walk the plank to meet your doom
The next clue is in the living room...

Time is passing Tick tick tock
You’ll find the next clue by the rock…

Jolly Roger is my name
Find the flag that is the same

Not far from now till you find the loot
The next clue is in the captain’s boot.
( I Jonathans gummistövel fanns nästa ledtråd)

One more clue and the treasure is yours
Look for Captains Quarters on the doors.
( vi hade satt upp en lapp på vakternas dörr)

Sit down and wait for all the ships to arrive
Then you will get the big surprise.

Här delade Jonathan och Oliver ut var goody bags till kompisarna. I dom fanns en bok en penna ett antecknings block, en tatuering och en liten påse godis bönor.

Klockan 1 var kalaset slut och alla utom 2 blev hämtade. 30 min senare var alla pirater hämtade och vi kunde börja öppna paket. Lego, superman, spidermans, och många böcker främst om pirater. Det är inte lätt att hitta paket här och böcker är något som vi alla tycker är viktigt och de finns att köpa för en billig peng. Det är en vanlig kalas present här.

Nu längtar vi hem till Sverige och de värsta veckorna är över nu. Mycket stressigt och hektiskt så här i slutet av terminen. Idag gjorde jag färdigt mina 'scrap books' till mina 13 elever. Tog mig 7 timmar idag av klipp och klistra. Men de blir fina och jag vet att mor- och farföräldrar samt föräldrar och barn kommer att uppskatta mina böcker precis som jag har uppskattat Jonathans och Olivers böcker som man får från skolorna här.

Vi har många kalas och farväl partyn. End of year school partyn, luncher och middagar, play groups avslutningar och och.... Varenda dag och minut är upptagen av olika saker och vi far och flyger överallt.

Nästa helg ska jag börja tänka på packning och vad som ska handlas hem, inte haft en minut över att tänka på det än. Det känns som jag sitter i en berg och dal bana som snurrar och när folk pratar så har jag inte tid att lyssna eller så uppfattar jag inte vad som sägs för jag tänker på nåt helt annat medan dom talar. Och allt nytt som landar i kalendern tänker jag på med panik, Jag hinner inte!!!! Snart styr vi mot Hörvik och då hoppas jag att livet snurrar lite mindre fort.

God natt och klart slut från Svarta faran, fortfarande med 2 farliga tatueringar på armarna. Behåller dom lite till. Blir nog populär imorgon i skolan....

Kram Svarta faran eller Ann, vilket ni vill....

No comments: