Tuesday, May 27, 2008

Ja visst ja....

.... nu kom jag på det! Varför jag inte är en större fantast av nattflyg om det inte är en flygtid över 7 timmar.

Just nu klockan 11.51 pm (nästan midnatt...) så får jag beskedet att mitt flyg till Shanghai är försenat! Flyget som inte har en av de bästa flygtiderna av alla världens flyg är schemalagt att avgå klockan 01.30 am (svin tidigt om ni frågar mig) och ankomma Shanghai klockan 06.00 am (ok morgon tid...). I allmänna ordalag klassas detta flyg som ”a red-eye flight” eller ”fakir-expressen”.

Detta flyg är nu försenat med 2,5 timmar vilket innebär en take-off ca kl 04.00 am (okristligt tycker jag) och med en ankomst ca kl 09.30 am, vilket är ganska sent om man skall ha en chans att va alert på jobbet imorgon med tanke på den minimala mängd med sömn som nu kan förväntas i natt... Detta är naturligtvis beroende på om det inte blir fler förseningar..... (ska jobba på att justera mina åtaganden så att jag har en chans att sova lite imorgon innan jobbet, hoppas det löser sig)

Av ren nyfikenhet och kanske lite för att kunna ifrågasätta deras kompetens och logistik planering, vad vet jag, så frågade jag lite försiktigt om vad är anledningen till förseningen? Det är väl inte mer än rätt att om Shanghai Airlines fördärvar min minimala 3 timmars nattsömn så borde de rimligtvis kunna delge mig anledningen till varför de fördärvar min nattsömn och anledningen till förseningen. Är inte det det minsta man kan begära?

Håll i er nu.... Snö oväder i Shanghai!!!!! är orsaken de skyller på! Jag som precis hade kollat vädert via internet innan jag lämnade hemmet såg att det var 25 grader varmt (Celcius) och ihärdigt regn! Inget drömväder men nära på så långt ifrån snöoväder man kan komma!!! Vid närmare eftertanke så tror jag ingen i den meterologiska världen har varit med om ett så snabbt fall i temperaturen, om det stämmer så har tempen sjunkit ca 25 grader på ca 1 timme! Världsrekord tror jag helt klart... om det stämmer vill säga, vilket jag starkt betvivlar!

De hade ingen som helst förståelse för att jag tyckte att de inte berättade sanningen för mig eller kanske bara ”undanhöll sanningen”, vad vet jag! I enligt mig ganska tydliga men vänliga ordalag talade jag om att jag inte trodde för ett ögonblick på vad de sa! Inget gehör av personalen vid incheckningen, vet inte om det beror på språkproblem eller vad det berodde på. Efter det så det var bara att skratta bort det och se till att jag fick sista ordet....
OK, It is not your fault and there is probably nothing you guy’s can do about the snowstorm! Jag ropade ett Goooooood Night Vietnam och vände mig snabbt om för att ta mig till launchen och lugna mina nerver och försöka sova lite tills flyget lyfter, när det nu blir....

Jag är helt klart av den åsikten att om en resa börjar med strul så blir det en riktig strulresa... där inget blir som man tänkt, men om det börjar med en smidig incheckning och kanske till och med en uppgradering så blir det en bra resa! Denna resa till Shanghai är redan klassad som en strul resa!

Hasta la vista!
Janne

No comments: