Thursday, January 7, 2010

Reflektioner från Shanghai,

Stack till Shanghai I söndags morse och det var inget roligt att åka iväg direkt efter frukosten. Men men så fick det bli eftersom jag inte kunde riskera att komma försent upp på måndag morgon eftersom jag hade en buss att passa.

Det tog hela dagen att resa, var på hotellet kl 2130 och det var bara att duscha o lägga sig kvar.

I måndags kväll, bestämde jag mig för att promera en runda och se vad jag kunde hitta att äta. Det blev en 2 tim promenad och jag åt på Sushi stället som ligger 4 minuters promenad från hotellet... Men det var en uppfriskande promenad i ett 0 gradigt Shanghai med lite vind. Kinderna var ordentligt röda, öronen var stelfrusna så man kunde nästa brutit av dem, tårna var kalla och jag sov gott när jag väl somnade. Skulle ju tina upp först!

De hade lovat uppemot 15 grader denna veckan i Shanghai, det måste ha varit varmvattnet de mätt den väderleksrapporten på för här är kallt! Det har varit minus grader varje dag så min packning för denna vecka var inte helt perfekt... Ska bli gott och komma hem och värma upp sig över helgen. Ska tillbaka till Shanghai nästa vecka så man kommer väl bli nedkyld igen. Ska ha med mig lite varmare tröjor nästa gång, men då blir det kanske 15-20 grader så T-shirt hade funkat....

En italiensk kväll på ett av mina favorithak igår kväll, lika bra som vanligt om inte bättre förresten. Hade ”Luftslottet som sprängdes” med mig och fastnade i den ordentligt även om det är andra gången jag läser Stieg Larssons trilogi om Millenium. Det blev en bruschetta och en Vivaldi pizza, ja en Quattro Staggione (4 årstider) och till det ett glas Valpollicella.

Ursäkta om tidsuppfattningarna inte är helt perfekta men jag skriver lite på kvällarna och sen får jag ladda upp det när jag kommer till Vietnam. Kina tillåter inte bloggar, Facebook, Twitter (?) och liknande sidor. De har inte resurser att kolla all information på de sidorna.... hade ju varit ett bra sätt att få 0%-ig arbetslöshet i landet...
Janne

No comments: