Friday, January 25, 2008

Råttans år!

Nu är det min tur att skriva. Om ni undrar så vill jag gärna skriva, men hinner inte med Janne i blogg-skrivadet. Han har blivit riktig blogg-adicted och är jätte duktig på att snabbt rapportera innan nyheten blivit kall.

Här i Vietnam och Asien börja nyårsfiradet TET närma sig. Och det märks inte minst på alla gator och torg som smyckas i gult och rött med blommor och textil. Första veckan i februari är alltså TET veckan. Skolor, företag , affärer, ja allt stänger en hel vecka. Nästan alla ex-pat (läs utlandsboende) flyr fältet. Som ni redan vet så åker vi till Austrailen.

Grisens år närmar sig sitt slut och råttans år tar över. Vi 72:or är alltså födda i råttans år så det betyder säkert lycka.

Nu till min nyhet. Igår var vi på en nyårsfest för ett kvarter som heter BP-compound. Det var bara för boende där men jag lyckades smita med en familj för att få vara med om denna fest. Festen var förlagd vid floden och startade kl 17, vid denna tiden är det varmt som attan, bara så ni vet. Vid ingångarna fanns stora drakar med svansar. Smala duktiga dansare som är liksom drakens kropp. Det trummas för fullt och kingas på pinglor. Oj , det här var svårare än jag trodde att förklara. Mäktigt och mycket imponerande är det. Det var uppdukat för 550 ätade gäster på små runda bord med dukar och mattor. Långbord med mat och det grillades hela grisar och kycklingar. Hmmm ja ni vet vad jag tycker...
Alla halvstora barn och stora barn sprang rundor och dansade slog på trummor eller bara jagade varandra. Oliver var förstås en av dom, härligt att få släppa honom lös utan övervakning. Såg bara nåt blått springa förbi då och då, han behövde knäppas ibland när hans nyårsdräkt gått upp av springadet.
Den traditionella dräkten i Vietnam kallas för Ao Dai och vi hade var sin sådan på oss. Janne var inte med han var på Ikeas TET fest och han hade inte på en Ao Dai! Inte många västlänningar har sådana men lilla jag som liknar nästan en Viettjej kan ha en sådan.

En fantastisk kväll att få vara med om. Mat och dryck fritt flöde. Ja mina barn och jag, vi åt förstås bara pommes, potatis sallad, sallad och nån vårrulle och grillad majs med ketchup. Janne hade sagt ni får skylla er själva. Han har rätt förstås.

Inte förrän klockan var slagen halv nio kom vi trötta svettiga, vissa mycket smutsiga hem för att ta omvägen genom en dusch sen sova gott efter en sådan kväll.

De små sov till halv sju idag lördag.... Gott

Chuc Mung nam Moi Gott nytt år på er alla i råttans år

Kramar Ann och ungarna

No comments: