Saturday, May 15, 2010

Charlie?, Lede fi?, Ryssen? Eller.…

Har varit hemma några dagar I Sverige och vaknade en morgon av en massa oväsen utanför.

Tittar ut över Hanö-bukten och ser till min fasa en massa båtar och en helikopter som håller på med något.

Det pågår en u-båts jakt!

Här sitter man på första parkett, har inte fått info om detta innan så jag kunnat sälja ut de bästa platserna dyrt....

Hoppas de hittar inkräktaren på svenskt territorium. Alla kommer väl ihåg den enorma jakten som lades ner på U-137 för 25 år sedan eller vad det var.

Jag kommer ihåg min militärtjänstgöring, där vi blev utskickade till den ena öde platsen efter den andra och blev intalade att det var fientliga u-båtar på svenkt vatten. Trodde väl aldrig att det var så vanligt med utländska u-båtar på svenska vatten så man behövde jaga dem 2-3 veckor i månaden under hela lumpar tiden... men men det verkar som vi jagade bort dem i alla fall eftersom det inte har varit så mycket av de inkräktarna de senaste 20 åren. Vi skrämde dem allt!


Givakt!
Janne

1 comment:

Anonymous said...

Hej, jag är översten Skobelev
och kommer från GRU,
nu kör jag min u-båt
tillsammans med min son och fru.
Vi gör bara lite promenad
på väg till Östersjön,
ta lugn du käre granne,
din skål, vsö ka-ra-sjå!