Saturday, May 22, 2010

Sista veckan i Shanghai...

Detta är vad jag vet idag den sista veckan i Shanghai på detta jobbet. Hade lite önskningar att hinna med och det blev nästan så också. Hade bestämt att jag skulle kolla in vissa saker som jag hört talas om bla Expo2010 naturligtvis, Peoples Square, Nanjing West Road, The Bund, Yu Garden samt äta Peking-Anka igen och gå på ett par av mina favorit ställen med Kinesisk mat från olika provinser. Säga hej då till alla mina kollegor här i Shanghai var däremot en svårare sak men nu är det gjort. Hann till och med med en drink kväll med kollegorna!

People Square – en besvikelse.... ett !mitt-emellan-stort" grön område med alldeles för mycket folk.

Nanjing West road – Nja, hade ju trott mer i ärlighetens namn. Visst det är en gigantisk shopping gata med allt från Versace till copy markets men vad mer? Saknade faktiskt lite överraskningar typ gatumusikanter, clowner, gatuförsäljare mm

The Bund – Trevligt ställe även om jag ”bara” såg det på kvällstid. Ett trevligt promenadstråk utmed floden där den första hamnen fanns i Shanghai som nu är omgjort till ett trevligt promenadstråk med de gamla husen renoverade innanför med en massa trevliga restauranger och barer.

Yu Garden – Mycket trevligt, genuint och en massa traditionell arkitektur. Ett gammalt kvarter med enormt mycket folkliv. Öppna gatustånd med allt möjligt att handla, jag hittade 6 ansiktsmasker från Peking operan, 6 personer med olika utseende men alla förknippades med Lycka. Helt klart en mycket trevlig stund och plats att promenera runt på. Hade inte ork att bära annars hade ett klassiskt gammalt antikt schackbord med pjäser handlats. Får bli nästa gång om jag kommer tillbaka dit. Pjäserna var gjorda så att de såg ut som Kinesiska människor i olika yrken och roller. Mycket fint var det i alla fall.

Peking Anka – Hamnade på en Traditionell Roasted Beijing Duck restaurang en kväll och serverades naturligtvis det mes Kinesiska av allt. Mycket gott är det men det är mycket ohälsosamt också... fetthalten är riktigt hög! Men det brydde jag mig inte om denna kväll.


Over and out från Shanghai Pudung International Airport...
Janne

No comments: