Saturday, May 22, 2010

Expo 2010

Vilken dag! En global promenad genom hela världen, nästan. Här är några av alla länderna jag besökt idag på mitt besök på Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai.

Pakistan, Oman, Turkmenistan, Qatar, Marocco, Libanon, Nord-Korea, Maldiverna, Kyrgystan, Bangladesh, Tajikstan, Mongoliet, Jemen, Bahrein, Palestina, Jordanien, Afganistan, Syrien, Laos, Myanmar, Irak, Vietnam, Australien, Nya Zeeland, Tjeckien, Malta, San Marino, Cypern, Lichtenstein, Armenien, Albanien, Azerberjian, Bulgarien, Georgien, Montenegro, Makedonien, Moldavien, Grekland, Danmark, Sverige, Ukraina, Nigeria, Syd Afrika, Argentina, Guinea, Guinea+Bissau, Madagascar, Mali, Malawi, Eritrea, Central afrikanska republiken, Benin, Gambia, Mauritius, Mauritanien, Uganda, Burundi, Rwanda, Chad, Niger, Ghana, Gabon, Djibouti, Kongo, Togo, Ekvatorial Guinea, Sudan, Liberia, Kap Verde, Namibia, Tanzania, Kenya, Elfenbenskusten, Zimbabwe, Etiopien, Lesotho, Mozambique, Somalia, Botswana, Kamerun, Senegal, Seychellerna, Sierra Leone, Zambia, Peru, Canada, Brasilien, Jamaica, Barbados, Bahamas, Saint Kitts and Nevis, Guyana, Dominikanska republiken, Saint Lucia, Saint Vincent and the Grenadines, Antigua och Barbuda, Surinam, Belize, Grenada, Trinidada och Tobago, Haiti.

Kan ha missat något land i mina noteringar. Det jag vet att jag missade är Central Amerikas alla stater. När jag väl kom dit så var det stängt för kvällen. Andra länder som jag velat se men inte ville stå i för långa köer var Kina, Indien, Korea, Japan, Saudi Arabien, USA, Island, Ryssland, Nepal, Sri Lanka, Israel.

Sen valde jag medvetet bort länder som England, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Holland, Belgien, Polen och några till som jag besökt tidigare vid olika tillfällen.

Bäst var Azerberjian! Ja det är faktiskt så. Anledningen till det var den otroligt positiva överraskning det var. Det var inte ett gammalt hederligt östland, läs Sovjetstat, så som jag trodde. De visade upp en helt annan sida utav sitt land med en mycket varierad arkitektur, mycket natur, en modern stadsbild med gammal traditionell arkitektur bibehållen.

På andra plats kommer Moldavien. Lika överraskande det faktiskt. Moldavien hade en mycket trevlig guide som sålde Moldavien perfekt! De hade servering utav Moldaviska viner och maträtter. Smakade ett rött, en blandning utav Cabernet, Merlot och Pinot Noir. Riktigt gott! Det fick bli ett vitt också och det var ett halv sött Muscat. Nja, blev inget favoritvin.

Sen är det svårt att rangordna resten.... ALLA hade något trevligt, bra och intressant att visa upp.

De Europeiska länderna vann min oannonserade tävling om vilken världsdel som serverade bäst och mest mat och vin!

Det blev det Moldaviska vinet, Maltesisk Pasta Mediterranea och Maltesiska ölet Cisk som tog hem de 3 heders omnämnandena.

Slutligen hoppas jag att alla får chansen att besöka en Världsutställning! En enorm resa genom hela världen som är ett minne för livet!

Här i Shanghai har Kina visat igen att de är troligen mästare på att bygga och anordna sådana här stora evengamang. Det var perfekt logistiskt, inte långt till något nödvändigt såsom toa, drycker, mat, information, guider, områdes kartor. Har aningen mer att önska på engelska kunskaperna dock, men de är mycket bättre än vad jag är på mandarin...

Alla nationaliteter är olika.... kineser är framåt...tar för sig, använder armbågarna och vet inte överhuvud taget hur man som svensk tycker man ska bete sig i en kö. Har haft några situationer under dagen som fått humöret att ändra sig.... dock inga övertramp från min sida....

Hemma kl 23.30 helt färdig och med ett mycket starkt intryck och minne att bära med sig. OCH mer att bära med sig.... den Moldaviska träskulpturen jag fick för att jag skrev i deras gästbok! De ni! De vet hur man mutar folk att gilla ens land! Samt lite träpussel från Mongoliet, ni vet de där näst intill omöjliga sakerna att lösa. T-shirts till killarna från den svenska paviljongen.

På vägen ut, besöktes bland annat Australiens paviljong och där hade de live musik och ölservering. Typiskt Australien. Jag var aldrig nere och tittade utan tittade på det på avstånd men de serverade säkert en grillad steak också om jag känner dem rätt.

Hälsningar från Janne från Expo2010 i Shanghai

No comments: