Tuesday, December 23, 2008

Julmats förberedelser...

Idag hämtades skinkan! 3 kilo färsk skinka som skulle tillagas ikväll med en varm hand och mycket omsorg. Efter middagen tog jag tag i matchen, paketerade in den omsorgsfullt i folie, värmde upp ugnen till gissningsvis 125-150 grader, satte in skinkan lagom högt upp från gasolbrännarna i botten (för att den inte skulle bränna fast i folien och i botten på plåten) och en snabb titt på klockan. 6, bra då är den klar kl 9 och sen lite griljering på det så skall det smaka mumma med ett smakprov innan man somnar ikväll.

NU, kl 8,45 stegade man ut i köket efter att ha nattat ungarna och läst saga, ställt fram mjölk o pepparkaka till tomten och alla andra måsten den 23e.... DÅ upptäcker man till sin fasa att ugnen är släckt och kall! NEJ, gasen tagit slut, attans också och nu är det för sent att göra något åt det ikväll.

Det är DÅ Ann råkar säga: Nej gasen är inte slut, det är jag som stängt av ugnen. Ms Mai hade glömt den efter hon lagat pizza till kvällsmat idag så jag stängde av den. Bra va!

Nja där är vi inte helt överens eftersom min julskinka är i ugnen och skulle va där till kl 9. NÄR exakt stängde du av då? Ingen aning 8 kanske?

Nåja, vi får försöka oss på att starta upp julskinke koket igen och hoppas att det är ca 1 tim kvar....

Skam den som ger sig! I värsta fall får jag väl cykla till affären imorgon bitti och köpa honungs griljerad rökt skinka i skivor som jag ska ha på julbordet och mackorna.

God Skinka på er! Förlåt Jul menar jag ju.....

Janne

Ps. ”Slaktarn” hälsar....

No comments: