Sunday, December 21, 2008

Helg rapport...

1a helgen utan några bestämda saker såsom julfester, avskedpartyn, sleepovers med el hos kompisar, inga middagar planerade med andra ord en lugn helg var att vänta, eller?

I fredags kom jag hem från Indonesien efter att ha varit där hela veckan. Hämtning av Jonathan och Ann stod först av allt på agendan, direkt från flygplats till skola. Ann var jättenervös för det var första gången hon skulle bli hämtad från skolan....av mig. Lunch med Jonathan och Ann, sen shopping i stan! Skulle handla färdigt de sista julklapparna men som brukligt är så är det ju inte det lättaste att shoppa i stan. Jag menar, det är ju inte alltid som man hittar det man vill ha.... Det gjorde vi inte heller om någon trodde vi skulle lyckas! Oliver blev hämtad i skolan och kördes hem tillsammans med hans nya bästa vän George nu, när Jackson har flyttat.

När Ann och jag hade tröttnat på att försöka shoppa, så ”råkade” vi passera en mexikansk restaurang och jag ”råkade” veta att de har en mycket god Frozen Margaritha där och då ”råkade” vi halka in på en som avslutning på shopping rundan och som startskott på helg och jullov.

Hem och middag, då hade vi samtidigt bestämt med George pappa om att George skulle ha en "sleep over" hos Oliver.

Enligt vår tradition så såg Ann och jag på ”Tomten är far till alla barnen”, skrattade åt alla gamla skämt men även nya detaljer som man missat. Helt enkelt en av svensk filmhistorias bästa film! Alla kategorier!

Lördag morgon, en överraskning som hette duga! Jag fick en frukost kompis runt bordet! George ville ha scrambled egg och jag var inte sen! Fram med 6 ägg och stekjärnet... en sån son skulle man ha! (åtminstone vid frukost bordet)

Framåt lunch tid bar det iväg till Riverside apartments där en familj bor som hade bjudit oss till deras pool med tillhrande lek, bus, umgänge och lunch. En kanon dag för oss alla. Det var förvånansvärt tomt eftersom många har redan dragit på julresor.

Hemma kväll, generalrepetition på julmaten stod på menyn. Tänk er skinka, sill, janssons, ägg mm mm .... men nej. Det blev tomatpajen, sallad caprese och en flaska rött.

Ska berätta en hemlis för er.... vi packade in alla julklappar och funderade på hur vi ska ha det med tomte, paket, ska de ligga vid granen redan nu eller ska tomten ha dem med sig på julafton mm mm. Det fick bli en blandning. De flesta paketen under granen och några som tomten har med sig... Lova att inte avslöja för killarna!

I morse när Oliver och jag kom ner för att cykla iväg och köpa bröd så ropar Oliver: Pappa! En surprise och pekar bort mot granen. Oj tänkte jag vi har ju inte bestämt klart hur så det fick bli en improvisation. Hade tomten kommit inatt och lämnat paketen! Wow! Det beror nog på att han inte kan bära alla paket på samma gång trodde pappa. Och så fick det bli!

Hängt hemma hela dagen, lekt med ungarna i poolen och då hände det! Jonathan tog sina första simtag någonsin! Utan floaties och utan att vi håller honom så tog han en simplatta kastade sig ut och med benspark simma till mig! Sen gjorde han det nog 100 ggr till. Igen o igen o igen.... Blev en avslappnad förmiddag med bad i poolen och julmusik ur iPoden.

Igår tog vi även fram tomte dräkterna, för att ta de obligatoriska julkorten, och sedan dess har inte Jonathan varit ur sin mer än när han sov och har badat. Det roliga är att han har ”levt” i sin Spiderman dress sedan jag vet inte när och nu stötte han på problem när han skulle ha tomtedräkten också! Jonathan löste det på ett utmärkt sätt: Climbing Santa! Han har Spiderman dräkten under tomtedräkten. Gissa om han är varm och svettig eftersom han har luvan på sig hela tiden också! Som om inte det vore nog så har han sina Batman skor på sig hela tiden med.

Nu skall vi snart laga söndagsmiddag och sen är det movie night med killarna. Vi ska se en tecknad film med Tom Hanks, tror den heter "Jul-expressen" eller ngt sådant.

Hälsningar Janne med familj

No comments: