Friday, June 26, 2009

Ännu en gång...

Första gången i Shanghai igen efter att jag lyckade få dem att öppna incheckning för mig och sen stänga den igen.

Behövde inte idag... det gick så bra efter lite övertalning att checka in till Phnom Phen flighten men med destination HoChiMinhCity!

Mitt boarding kort är utställt till HCMC i alla fall hoppas nu bara att väskan inte hamnar i Phnom Phen.... å andra sidan en lördag till söndag utflykt till Kambodja kunde kanske vara något... kan nog få med mig en och annan ”ensamstående” kompis med familjerna i sina hemländer på semestrar när vi ”tvingas va kvar” och jobba....

På tal om att ha familjerna i hemländerna och vara ”ensamstående” så hörde jag vad de ”ensamstående” männen kallas för i Tokyo: ”WANKER”-s....

Wife Away No Kids Explore Roppongi

Kunde nog inte sagts bättre. Undrar vad vi skulle kallas i HCMC??? WANKES? S som i Saigon? Kanske det... Få se hur det blir, detta är enda helgen i stan utan familj denna sommar sen bär det av till Sverige och Hörvik på fredag för semester.

Imorgon är det ärtsoppa o punch med några av de svenska kollegorna. Blir troligen Soldatens? ärtsoppa med fläsk, pannkakor med grädde och sylt och naturligtvis punch till detta! Troligen står en kväll på stan på programmet också.

Lite annat skoj som hänt de senaste dagarna o minutrarna...

Igår kväll kom Oliver hem och sa till Ann att han skulle cykla iväg och ta ett kvällsdopp i havet. Wow! Själv eller? frågade Ann men Linnea, granntjejen på 12 skulle med, då var det ju helt solklart att han skulle iväg ju.... Det är en sak som nu händer, att Oliver och någon av kompisarna ropar glatt och sen sticker de iväg och gör Hörvik osäkert med en cykeltur. Handlar glass bygger kojor eller annat spännande... När Jonathan somnat så kom Oliver hem, lycklig, kall, sandig och våt och det blev en snabb dusch på honom och sen i säng med ljusets hastighet.

Ole och Caisa hälsar på i Hörvik nu och Oliver skulle sova hos mormor på natten så det somnades säkert inte med en gång utan det blev nog en saga eller två och kanske lite snack dem emellan också om jag känner dem rätt.
Häromkvällen när Ole o Caisa kom och Jonathan upptäckte att de packade in väskor och gjorde sig hemmastadda på ovanvåningen tog Jonathan helt sonika sitt täcke, sin kudde, sin haj (mjukdjuret) och asade upp det för trappan eller stegen kanske man skall kalla den så brant som den är. Han hade bestämt att han skulle sova hos sin mormor och morfar!

På flyget hem igår så kom de och ville servera drycker. Såg till min fasa att de hade ytterligare en vinsort av de kinesiska vinerna. Dynasty! Låter något det va? Fanns både i vitt och rött men hur jag än läste på etiketten kunde jag inte hitta/gissa mig till vilken druva något av dem var av. Kanske lite blandat.... vad vet jag. Det röda smakade inte särskilt gott men faktiskt bättre än det vietnamesiska Dalat och det andra kinesiska röda, The Great Wall. Jag lät bli det vita och tackade vänligt men bestämt nej till påfyllningen de erbjöd. Tog en Tiger-öl istället.

Hemma i HCMC precis samtidigt som rapporterna från fotbollen sms-rapporterades slut och svensk förlust.

Hälsningar
Janne

No comments: