Tuesday, November 6, 2007

Liten kultur krock!

Jag och Oliver kom precis hem från en playdate med Rubab, Olivers klasskompis från Bangladesh. Oliver följde med Rubab hem från skolan och jag skulle hämta honom kl 16. Blev tidig och stannade på en kopp iste. Hans mamma är riktigt trevlig och hemmet är helt olikt vårt IKEA hem. Det dukas upp vårrullar och piroger till mig. Jag får lite tyst fråga om det var kött i dessa. Piroger var veg. Efter vatten iste var jag i behov av toa och frågar efter detta. Hon visar mig och ger mig en ren handduk. Hmm. På toan står tvål men inget papper. En handdusch finns det dock... Hmm jag kan inte fråga efter papper jag får ta seden dit jag kommit! Jag spolar dock inte rumpan alltså, hade bara kissat. I dörren när jag öppnar sen möter mig Rubabs mamma mig med toalett rullen i handen! Hennes maid hade just sagt att toa pappret var slut!! Snacka om att göra en fjäder av en höna!! Eller tvärt om, hon tittar lite konstigt, undrar väl hur vi svenskar gör när vi gör på toa!!

No comments: