Wednesday, November 14, 2007

Då var det över.... för denna gången!!!

Igår var min 40 årsdag och i ärlighetens namn så är väl inte det mycket att fira tyckte jag innan. Men med facit i hand så är jag glad att Ann pushade mig att fira på något sätt. Dagen blev helt underbar! Efter att ha rest en hel del, missat några helger med familjen på sista tiden så var det mycket ”familj” i temat på hur jag skulle komma att fira min födelsedag.

Dagen började med att jag blev väckt av Ann o barnen kl 06 med skönsång och paket. Vilken överraskning det var med paketet, Ann hade tagit ett foto på mig och grabbarna från när vi var i Kambodja i ett av templen och fått det uppmålat som en tavla här i stan. Riktigt roligt och bra blev det med! Jag blev alldeles tårögd och den skall få en hedersplats i vårt hem! När tårarna var torkade så bestämde jag mig för att ”Nä det blir inget jobb idag! Jag stannar hemma!” och så gjorde jag.

Tog en långfrukost och lät Ann åka till skolan med grabbarna. På vägen hem köpte Ann nybakade croissanter till frukost och samtidigt passade hon på att boka in en timmes tennis för oss. Skoj, det var länge sedan jag spelade. Mest överraskad blev jag av Ann’s utveckling på tennisbanan! Hennes tennislektioner har gjort nytta vill jag lova men fortfarande behövs några till om hon skall ha en chans.... Ann blev trött efter 40 min så jag frågade en liten ”späd” vietnames som satt och tittade om han ville spela med mig i 15-20 minuter och det kunde han sa han. Det visade sig att han var tennislärare... och jag har nog aldrig varit så trött efter tennis tidigare som jag var efter de 20 minuterna med honom. (Idag har träningsvärken börjat komma i armen och i axeln...) men jag fick hans telefonnummer så jag skall ringa honom om jag vill ha lektioner, 35 sek för en timme inkl bana och bollar är rätt schysst!

Sen var det stort behov av att återhämta sig och det gjordes hemma i poolen med sim, bad, stretching och kylda drycker. Skönt!

Eftersom dagen skulle vara i familjens tecken så överraskade jag Jonathan med att hämta honom när han slutade skolan. Han blev jätte glad av att pappa var med och hämtade honom! Det gjorde mig glad oxå!
Vi lämnade Jonathan hemma för lunch och eftermiddagssömn och Ann tog med mig på lunch i stan. Det var en ny Italiensk restaurant som vi inte testat innan. När vi läste i menyn konstaterade vi att det var en restaurant av hög klass så vi bestämde tidigt att det får bli Italienskt vin till lunch idag, en sangiovese från Toscana. Vi valde en intressant ostbricka med bergshonung som förrätt att dela på, vilket visade sig vara ett bra beslut med tanke på den mängd ost som kom in... 6-7 olika ostsorter och 2 bitar av varje. Efter det åt vi pasta och pizza och det var mycket god mat. Vi avslutade med en tiramisu och en espresso. Vilken lycka!

Tiden rann verkligen iväg på lunchen så vi fick åka direkt därifrån för att hämta Oliver i skolan. Han blev också glad att pappa var med och hämtade. Trött kille från skolan som bara ville hem och mysa o fika. Det blev jordgubbar till eftermiddags fika och efter att Oliver återfått sin energi som vi är vana att se honom med så bar det iväg till Olivers simskola där vi alla följde med och badade och lekte en stund i poolen.

Hem till middag och famljekväll med lugn och ro, sagoläsning, lek och bara kopplade av allihopa tillsammans. Tårtan kom fram som kvällsfika och det var en choklad tårta med valnötter och god chokladkräm på toppen. Jo då, det var exakt 40 ljus på tårtan och jag klarade att blåsa ut alla! Ja Oliver och Jonathan fick ju hjälpa till lite med blåsandet så klart. Avslutningsvis en god cognac tillsammans med Ann, dagen kunde knappt avslutats bättre än så!

När jag gick och la mig så tänkte jag på när jag låg i sängen i morse och fick min present och då fick jag tårar i ögonen igen.... jag somnade mycket gott efter en fantastisk 40 årsdag på allra bästa sätt med familjen! Tack!
Och Tack Ann för att du tjatat på mig om att jag skulle fira min födelsedag vilket jag inte såg som en självklarhet.

Kram till er alla från 40+ killen!

Ps. ”Krisen” är över.... det var ingen skillnad att vakna som 40 åring jämfört med 30+ åring!

Ps2. Ett litet firande med glada vänner kommer det att bli inom kort.

No comments: