Saturday, October 2, 2010

Som en god tysk…

(Detta skrevs för ngn vecka sedan men har glömts bort att läggas ut....)


Jag har idag varit ett föredöme för en tysk. Jag har gjort en lördag helt enligt standardmattet i Tyskland….

Morgonen började med att handla nybakat bröd till frukost och sen bar det av till stan för att strosa runt i stan som alla gör pa lördagar. Ett bombat centrum av människor, fullt i varje affär, kö till allt och en massa gatumusiker, troligen nagon form av politiska demonstrationer/tal/debatter samt ett gäng som om jag förstod det rätt protesterade mot nagot i Chile! Tror det var antingen en del av Chile som skulle bli egen eller nagra fängslade människor som skulle släppas…. Har en del att jobba vidare pü vad gäller min tyska….

Hittade dock en del fynd…. 2 tröjor vardera till killarna, ett par cd skivor till mig bla Nickelback, Bowie och U2. Jag har tröttnat pa tysk radio och behöver nagot i bilen. En tröja till mig och ett par vantar till mig. Vintern närmar sig…

Sen blev det ännu ett tyskt lördagsnöje för familjen…. Handla veckans mat inköp…. Hittade en ny affär Kaufland, som var riktigt schysst och bra priser i. Sa nu är menyn för helgen och nästa vecka klar. Det blir grillad kyckling imorgon och resterna blir en kyckling sallad. Spare Ribs en dag, och kyckling fileer som jag inte vet ännu hur jag skall laga till. Hittade Familjen Dafgards Svenska Köttbullar men lät dem vara kvar i frysen. Bratwurst en kväll far det bli ocksa.

Ikväll ska jag ut och äta med nagra kollegor, har inte en aning om vad det blir för nagot. Ska bli skoj att se. Jag gav dem helt fria händer att bestämma plats. Jag är ju inte särskilt petig vad gäller mat mer än att den ska va bra och god. Enkelt eller hur!

Varför städerna är fullproppade pa lördagar är för att Tyskland stänger pa söndagar. ALLT är stängt förutom nagra restauranger samt bensinmackar. Sa man kan ju bade köra och äta, bra va! Nä, söndagar här är riktigt tradiga, tur man har lite jobb att göra sa dagen gar lite snabbare.

Auf wiedersehen
Janne

No comments: