Sunday, October 3, 2010

Sightseeing...

Söndagar är inget roligt i Tyskland. Allt är stängt sa det gäller att planera vad man skall göra sa man inte sitter här och inget att göra... Började med 3 tim jobb i morse, sen tog jag bilen och drog till en stad 40 min bort som heter Munster. Hade hört en massa om denna stad, att den skulle va mysig och promenadvänlig.

Det stämde verkligen! Vilken pärla till stadskärna. Ett gammalt centrum med gagator, mysiga kafeer, gammal arkitektur tror att det är Gotisk stil om jag minns rätt, manga gamla hus ar av korsvirkes stil och renoverade och vackra.

Enda problemet var att GPSn guidade mig mot stadcentrum och into tog hänsyn till den cykeltävling som pagick i stan sa de flesta gator va avstängda... men men jag hittade p-plats i alla fall.

Rätt vad det var när jag promenerade runt och fönster shoppade sa kom en öl-cykel! En riktigt häftig sak, tänk er en bardisk med 5 barstolar var sida om, ett par platser pa ena gaveln och alla hade tillgang till pedaler sa att alla kunde trampa sa cykeln körde framat! Musik och ölservering och sightseeing i stan! Perfekt ju! Undrar om det serverades nagon bratwurst?

Pa vägen hem sa stannade jag i en gammal bekant stad. Werne! I Werne har jag nog varit ett tiotal ganger pa tjänsteresor och det allmäna intrycket har varit att det är ett rätt OK ställe. Men idag när jag passerade förbi, stannade och promenerade runt en stund sa insag jag att Werne är ett riktigt guldkorn! Ett alldeles underbart litet torg där Radhuset, Rathaus pa tyska, ligger. Här hamnade man alltid pa sina tjänste resor. Man bodde pa ett av de 2 hotellen som ligger mitt emot Rathaus. Hotell Ickhorn eller Baumhove berodde nog pa vem som bokade... Middag pa Rathaus- keller, restaurangen i källaren pa Radhuset var ett staende inslag pa dessa tjänsteresor (oftast schnitzel...), likasa ett besök pa ”Greken”.... ja en grekisk restaurang där de hade en fantastisk gyros tallrik med tsatziki o pommes. Allt i tysk storlek som innebär en toppad tallrik!

Sag faktisk idag att radhuset är sedan 1512 sa snart 500 ar gammalt!

Tog mig även tid till att promenera in i de sma gränderna bakom radhuset och kyrkan och vilka mysiga guldkorn som hittades där.

Nu sittandes med sportradion pa via datorn och haller tummarna. Ja det är lite svart egentligen idag da Blavitt möter MAIF och jag hoppas ju att bägge tar 3 p men det blir svart idag.

Ska snart ta tag i ett par timmars jobb igen för att förbereda för veckan som kommer.

Janne

No comments: