Sunday, August 15, 2010

Smått o gott..

Läste ifatt lite tidningar tidigare idag och en av dem var Aktiv Träning, den danska versionen, och tro det eller ej men I den så har de en kalender på vilka löptävlingar som finns I Danmark de närmsta veckorna.

Ibland dessa så hittar jag löploppet ”½ & ½ Marathon”. Blir lite nyfiken på vad det är med 2 halvmarathon? Springer man i lag 2 och 2? Eller är det 2 halvmarathon på 2 dagar? Eller är det, ja vadå? Nyfiken som man är läser man vidare och då visar det sig att det är först 21,1 km löpning och sen, det är nu det kommer, smakar man 21 sorters öl!

Det är bara i Danmark detta kan finnas!

******

Blev sugen på kaffe tidigare idag och eftersom jag inte har någon kaffebryggare än så stack jag till cafe’t en liten bit från där jag bor. När jag öppnade dörren ut så ösregnade det ute, och då ville jag inte promenera dit. Hämtade bilnyckeln och stack iväg. Kanske skulle jag hitta det där mysiga stället jag körde förbi häromdagen...jag är ju ändå i bilen redan... javisst varför inte.

Det var inte så enkelt att hitta tillbaka....

Efter 45 min bilkörning så kom jag tillbaka till cafe’t där jag bor... Parkerade och gick in, de kan inte ett endaste ord engelska där så det är en utmaning varje gång. Efter några försök att uttala ein grosse kaffee kein zucker und milch så lyckades jag få en kopp kaffe. Dock i en TakeAway mugg! De ville nog inte ha med mig att göra på cafe’t.... men skam den som ger sig. Eftermiddagskaffet skall strax inhandlas! Ett nytt försök på G! Regnet skall bara sluta först.

******

Var ute på en löprunda igår, höll faktiskt på att springa vilse... men det ordnade upp sig till slut när jag kände igen en bensin mack som jag tankat på och då visste jag i alla fall bilvägen hem. Blir nog en runda till idag.

Oj vad det var jobbigt efter 1 v ofrivilligt uppehåll pga hosta och 2 v uppehåll där tiden inte räckt till riktigt pga flytten till Tyskland, hemresa på helgen, Prag i veckan som gått. Men nu så....

******

Prag ja, nu med lite distans till den resan så inser jag vilket tufft klimat det är i Prag. Det är enormt mycket människor som lever i fattigdom, många är utslagna o hemlösa, finns mycket tiggare där. Staden är, om man bortser från det absoluta stadscentrumet, ganska smutsig, nedgånget och det känns ovårdat på något sätt. Mycket grått. En hel del klotter på alla väggar. Faktiskt har staden 2 helt olika ansikten som jag inte kommer ihåg sedan jag var här sist. Men mycket vatten har runnit under Karlsbron sen dess....

Och deras mat är riktigt schysst, aningen tung kanske, men i alla fall. Lite lik tysk mat faktiskt. Ja och svensk för den delen, vi har ju också mycket potatis och kött i vårt kök.

Deras öl är det inga fel på! Särskilt inte deras Pilsner från de olika bryggerierna. Lite historia hinner jag med för er också, Pilsner är en ölsort som kommer från Pilzen i Tjeckien! ja ni kanske visste det redan men i alla fall...

/Janne

No comments: