Thursday, August 12, 2010

kärt återseende...

Kom tillbaka till Prag efter 18 år. Kände inte igen mig till en början men kom in till stadskärnan på kvällen för en middag och då kände jag direkt igen mig. Kände tom igen att in där igenom den öppningen mellan två hus och upp till vänster så ligger en trevlig pub och restaurang.

Vi hade bokat in oss på att annat ställe. Där serverades ölen med tåg med vagnar som körde runt och stannade vid rätt bord! Det ni! Hela restaurangen såg ut lite som en järnvägsstation och en massa modell järnvägar. Coolt! Maten var typiskt Tjeckisk, kött o potatis. Ganska tungt och rejält med andra ord.

Efter middagen så promenerade vi runt lite och det är då jag kommer på det. U Pinkasu! Så var det ju den puben/restaurangen hette! Vi bestämde för att gå förbi o ta en öl. FULLT! Lika poppis som för 18 år sedan! Det blev till att boka bord till ikväll istället. Ska bli skoj att testa o se om det är så bra som jag kommer ihåg att det var.... kanske var det att ölen var goda... jag vet inte säkert...

Fortsatte promenaden och hamnade i den gamla delen av staden och oj va mysig den är med en massa kullerstensgator, smala gränder, små affärer, en massa uteserveringar och ett enormt folkliv. Ett av de stora torgen var smockat med folk som helt sonika satt på marken och bara snackade!

Hälsningar från Prag
Janne

No comments: