Saturday, June 5, 2010

Infrastruktur…

Som ni vet så finns mer vad gäller infrastrukturen och dess utveckling I Vietnam att önska…

Det byggs en del nya gator, bla en ring-led runt stan för trafik som bara ska förbi så de skal slippa åka inom centrala delarna av HCMC. Det är ju klokt och bra. Problemet är ju att det tar en enorm tid att skapa samt att man kan utan att va alltför krass se vilka delar av dessa gator som är byggda av Vietnamesiska företag och vilka som är byggda av utländska... Tex den nya bron över floden mellan distrikt 2 och 7 (läs min väg till och från arbetet) så är det en exemplariskt byggd bro på plats. Vägarna innan och efter är också nya men de känns som kostigar redan efter någon månad i drift.... Ni får gissa vem som byggt vad!

Men i alla fall, de verktyg som skall används på denna nya infrastruktur, läs vägar, börjar komma på plats i alla fall.

Idag när jag skulle passera vägen därhemma så kom det en bil mot mig som jag inte riktigt kände igen, den såg ut som en Porsche men inte riktigt ändå. Det visade sig vara en Porsche. En Porsche Panamera! Den fyrsitsiga Porschen ni vet. Wow det var en tung pjäs det!

Sen nu på väg hem från kontoret idag så fastnade ögonen på en blå BMW. Den såg speciell ut helt klart. Vände mig om igen och tittade noga och, ja min första tanke var korrekt. Med det utseendet, de runda speglarna, de sportiga luftintaken på framskärmarna, de stora sportiga fälgarna mm det utstrålade helt klart sport, fart och spänning. MMMM va trevligt det såg ut.... Det var en M5:a, den första jag sett i stan.

Så fartkamperna på de ej byggda vägarna verkar stå mellan BMW och Porsche här också.... med en del inslag av Mercedes SLK, några Bentley’s, Lambourgini’s, Ferrari’s och säkert ytterligare någon jag missat nu.

De får väl rensa ut systemen på sportbilarna över bron som är byggd.... kanske se vem som flyger längst över toppen!

För att citera en av de mest kända sportbilarna genom tiderna, Lightning McQueen:

Speed, I am speed....

Gasa på!
Lightnings buddy ”The King”...

No comments: