Friday, August 28, 2009

Kid-nappning o lösensumma eller Pass-nappning....

Med hänvisning till tv-serien vi är helt inne i nu, 24: Jack Bauer släng dig i väggen... vad är väl en påhittad action rulle om CTU i ”real tid” mot verklighet i Vietnam här och nu... Detta utspelar sig i HoChiMinh City mellan kl 10 am och 4 pm...

Av en händelse frågade jag idag hur det går för IKEA att få klart Jonathans resident card som vi måste ha för att bo i Vietnam.

Ett tvekande svar och lite svävande sådär, fick jag känslan att: Vad är problemet? Då kryper det fram att vi har ju inte ett helt år kvar så det är ansökt om visum istället. OK, inga problem för mig, men när kan jag få tillbaka Jonathans pass då?

Lite mer svävande och undvikande i svaret och till sist så efter att chefen kopplats in kryper det fram att Jonathans pass är stulet! Det stals igår på väg till visum ansökningen.

Undrar om någon hade tänkt att berätta detta överhuvud taget? Nu var det nog ren tur att jag frågade efter det annars hade jag nog inte fått reda på något alls idag. Kanske en annan dag....

Undrar vad som händer nu eftersom Jonathan är i landet, utan pass utan visum och utan resident card! Det är i alla fall polisanmält men jag har inte sett någon polis rapport eller något som styrker att hans pass är stulet.

Frågor som poppar upp är bla: Hur skaffar man nytt pass härifrån? Jo det funkar bara i Hanoi och för att flyga dit måste man ha ett pass (även om det är inrikes) eller resident card. Jonathan har inget av det. OCH för att skaffa ett tillfälligt pass så vill de ha en kopia på passet som är stulet.... det är ju hur lätt som helst att skaffa nu eller hur?

Nu hörde jag att det var tydligen inte bara Jonathans pass som var stulet. Det var tydligen 6 pass från familje medlemmar till IKEA anställda.... och som om det inte var nog....!

Nu ska det tydligen sättas upp ett möte med tjuven för att få tillbaka passen! Han hade ringt till IKEA och hem till Ann för att bestämma ett möte för att sälja tillbaka passen! Polisen ska vara ”undercover” och gripa tjuven vid mötet! Wow vilken film detta skulle kunna vara manus till men ALLT detta är i VERKLIGHET!
Ann råkade nämna detta för en av de som var utan sitt pass och hon blev galen för att hennes man inte hört av sig med info!

Nu i bilen hem från jobbet så ringer en kollega och meddelar att passet är i IKEA’s händer igen! Slutet gott allting gott! Undrar just hur det gick till förresten och vad det i så fall kan ha kostat....

Detta är rena rama vilda östern...

Ha en trevlig helg önskar vi er, för det ska vi ha!

No comments: