Wednesday, August 26, 2009

Arbeit mach frei!!!

Ja för vissa i allafall.

Igår kl 7 am kom samtalet. Och jag som tänkt gå en lång runda med mig själv eftersom Charlie tycker vädret är alldeles för varmt. Vi var på väg in i bilen när abba sången från min mobil började spela....

Om jag kunde var music teacher för junior school today??? Utan någon planering eller material.... Hjälp ok!?

Kom till skolan i lämpliga kläder och började prata med lärarna. Har ni nåt som behöves göras kan jag stå till tjänst... Men de ville helt klart att jag skulle göra nåt med music. Här är en cd och du kan väl sjunga lite.....

Så instängd i ett rum med barn från 4 år upptill 7, kan inte spela piano har glömt hur man håller i en gitarr..... Så dans och sång och saga....

CD 1 hade Twist och chickendance, uppvärmning...

CD 2 hade HOKEY POKEY ( ni vet put you right hand in...and shake it all about..)
lite incy wincy sittandes efer allt hoppades
Twinkle gillar alla små, inte grade 1 dock
Head shoulders allt bra..
CD 3 hade en statue game och en mirrow game..

jag rusade förbi biblan och gjorde en grab and run... 2 big books aldrig fel både för stora och små. Totalt förbjudet förstås men jag är ju bundis med biblans personal!

Nu hade jag lite tur oxå eftersom den första lektionen var med en grade 1 med en alldeles ny lärare. Alltså hon hade precis kommit till skolan och ville bekanta sig med sin klass. Pust lite planeringstid.

Den andra grade 1 skulle jag möta upp i klassrummet eftersom det var planerat en "Lock Down" dvs hela skolan låses släckes och alla ska gömma sig för the bad man som kommer och vill skjuta ner alla!! Jajemen alltså en brandövning men med kurragömma tema. Inte att förväxlas med en brandövning när man INTE ska gömma sig...

Så vi lekte helt enkelt i klassrummet sen släckte vi och gömde oss, bläddrade lite tyst i böcker... Sen var den lektionen över. Nu var det dax för kindergarten. Pust jag undrade verkligen varför jag ställer upp på detta kan jag få betala någon annan??
Den klassen var inte med på noterna så att säga och jag blev en tråkig tjat-Ann, gillar inte henne alls.

Ok nu rast en kopp kaffe...

Över till EE4 alltså 4 åringarna. Jag hade 2 härliga lektioner med dessa gulliga ungar och jag kunde spela ut precis som jag älskar... kanske inte är så dumt ändå att jobba ibland. Jonathan var såå duktig och såå stolt och gjorde precis vad mamma Ann sa... Han pratade dock svenska med mig...

Den sista grade 1 blev i klassrummet och vi pratade ben skelett. De läste en poem och skrev i sina journals... Oh easy peasy...

Nästa timme håll timme ( när Janne läser detta kommer han att säga och det betalar dom dig för inte klokt!!)
Jag fick chans att hämta Jonathan och följa honom till bilen.

Sista lektionen bara 30 min men med kindergarten...De hade alldeles för många ants in their pants att göra nåt tillsammans så det blev mer läsa saga och mindre hoppa och studsa...

Ok en helt ok dag tycker jag. Men visst är det mer babysitting än musiklektion.

När Janne kom hem igår kväll och frågde han Jonathan vad han hade gjort i skolan idag. Då svarade han kort. -Jag har haft mamma fröken och vi har sjungit imse vimse....

Ja så var det!

Kram från mamma fröken

No comments: