Monday, March 3, 2008

Nya Zealands Vin o Mat festival...

I lördags hade det Nya Zealändska samhället ordnat med en Vin o Mat festival. Wow säger vi bara, vilken dag det var ordnad! Började på em med lek aktiviteter såsom hoppborgar, tunnelbyggen att krypa i, stora lek o spring ytor och mat från ett av alla ungarnas favoritrestauranger i stan, Al Frescos. Nästan alla barnens kompisar var där och gissa om de hade skoj! Jag har nog aldrig sett dem så smutsiga o svetta efter lek innan. Och mitt i allt detta springande var vi föräldrar med och minglade och rätt vad det var så sprang någons barn förbi någon av oss och tjoade, fick lite dricka, ett grillspett eller två, kanske en glass också och sen iväg igen för mer lek. Uppträden för ungarna fanns det i form av Maurer (urspungsbefolkningen på Nya Zealand), clowner, akrobater, magiker och jag vet inte vad allt var.

Efter ett par tre timmars extrem lektid så stängdes lekaktiviteterna ner och barnen blev hemskjutsade till barnvakter för bad och sömn och de vuxnas festival började....

Varje biljett innebar 6 matkuponger att prova på NZ mat men inte att förringa 6 dricka kuponger också.... Efter 6 glas vin per pers så fanns naturligtvis möjlighet att köpa ytterligare biljetter, hmmm nu får ni nog allt gissa vad Herr och Fru Björkman gjorde!!!!
Fantastiskt goda viner förresten från NZ, prova gärna deras Pinot Noir, det blev en av våra favoriter i helgen.
Nu fortsatte uppträden med maurer, dock lite mer högljutt och livligt än tidigare, cover band och andra sångare. Riktigt bra ös blev det framåt kvällen vill jag lova!

Detta var 1a gången vi är med på denna festival men det skall inte bli sista om jag kan bestämma! Vet ni att i fjol så såldes alla 700 biljetter slut på 45 min, och då går alla barn under 15 år in utan biljett. I år så såldes de slut på 32 min!!! ALLA i HCMC vill till denna fest! Jag skulle uppskatta att det var nog en 1000 – 1200 personer i lördags totalt med barnen.

Just det, höll på att glömma avslöja svaret på om vi köpte fler dricka kuponger: NEJ! Trodde ni inte va!

Ha det gott
Ann o Janne

No comments: