Tuesday, May 1, 2007

Hej igen,

Nu börjar långhelgen att gå mot sitt slut och vi har faktiskt hunnit med mycket familje aktiviteter och vila. Har bland annat sprungit några gånger och gissa om det är tröttande i 38 graders värme och en luftfuktighet som nästan går att ta på. I alla fall så har Oliver velat följa med ut o springa och det har han naturligtvis fått. Vad gör man inte för att han skall bli trött och somna tidigt... det hjälpte inte. Han var med mig en dag på en del av min löprunda och han klarade av 1,6 km med några stopp och enormt mycket prat om allt annat än löpningen så jag var mer trött i öronen än i benen...

Jag har känt mig tvungen att komma igång att träna något (då passar löpning bra kan ju göra det överallt...) eftersom Ann har startat upp sin tennis karriär och spelar nästan lika mycket som tjejerna på WTA touren... flera gånger i veckan. Både med "Social tennis" en grupp med tjejer som träffas och spelar dubbelmatcher och med en tennis tränare som heter Jason. Här har Ann 2 grupper som hon är med i, allt för att snabbt ha en chans mot mig... eller är det jag som kanske skall ta någon lektion.... vem vet?
En annan sak som verkligen varit tydlig är att i en sådan här långhelg "flyr" alla HoChiMinhCity för att åka bort till sol o bad eller någon stadstur eller bara rent av komma bort för några dagar. Det har varit jättelugnt på gatorna så att man har kunnat cykla utan att va på sin vakt hela tiden för att inte krocka med någon motorcykel som bara kommer på fel sida vägen eller mot rött eller bara svänger ut framför en eller bara stoppar mitt i gatan. Vi valde att stanna i stan denna helgen och det kändes som ett rätt beslut. Vi har tagit det lugn och låtit grabbarna koppla av, bada, leka mm mm hela dagarna och Ann o jag har kunnat ta det lugnt, dricka vårt kaffe, snacka eller bara ligga vid poolen en stund.

Vi skall avlsuta vår långhelg med att träffa bekanta från Skottland. De har en pojke som heter Harold och är en av Olivers skolkamrater. Vi skall cykla till en närliggande restaurant som är rätt shysst. Det bästa är att de har en lekhörna så att alla barn kan vara i under tiden som man väntar på maten eller dricker ur sitt vin efter maten. En del restauranter vet ju hur de skall locka barnfamiljer... Det är vi tacksamma för!

Imorgon börjar vardagen igen, skola för grabbarna och jobbet kallar i 3 dagar innen det är helg igen. Sista veckan i Vietnam innan resorna med jobbet startar upp igen. Har faktiskt varit på plats i HoChiMinh i 4 veckor nu, åhh så skönt det varit. Förmodligen både för mig, Ann och barnen.

Det märks verkligen att regnperioden är nära nu, det är oliiidligt varmt och fuktigt om dagarna och det regnar lite grann nästan varje dag. Jag tror att regnperioden är här ordentligt inom 2-3 veckor. Då väntar skyfall 2-3 ggr per dag och då regnar det så in i helv... i ca 30 min för att sen vara torrt igen efter ytterligare 1 timme. Man behöver inte planera något extra med tanke på regnet. "Kommer det regn så gör det det" är inställningen hos oss och det går alltid att vänta tills att det regnat färdigt...

Till er alla Prison Break fans där hemma kan vi meddela er att vi idag fått fatt i sista delarna av PB-season 2 så nu skall vi sträcktitta på dessa. I nästa inlägg kan vi meddela er hur det slutar....

Har ni nu alla varit ute i demonstrationstågen på första maj? Vi har inte det, trots att det är en stor helgdag (Labour Day) i Vietnam!

Janne m familj

2 comments:

Nettan said...

Hej och kram på er! Vi längtar efter er. Vi har det fullt upp med huset, jobb, kören och Smilla, men allt är bra. Väldigt spännande att höra om er.
Ta väl hand om er!
Kram från Nettan m familj

Kajsa said...

Hej svejs! Vilken bra idé med en blogg!! Här i Skåne är det bara bra. Vi njuter i solen och värmen, jag och Charlie. Mycket att stå i just nu men det lugnar ner sig i slutet av månaden. Ha det gott i värmen och fukten.
Kramar från Karin och Charlie