Sunday, June 17, 2007

Muren

Hej igen,

Ännu en dag som turist i Beijing och idag hann jag med Muren, Ming graven och Sommar palatset.

Muren var en fantastisk upplevelse, otroligt storslaget med muren och omgivningarna. Det finns flera olika platser att besöka muren på och jag var på ett som heter Mutianyu och ligger en knapp timmes bilväg från Beijing. Tänk bara att de för ca 3400 år sedan bygger en mur som än idag står kvar och är byggd på den byggteknik som vi än i dag använder när vi murar husväggar eller annat. Fascinerande tycker jag. Bara att få dit allt byggmaterial och bygga denna mur samtidigt som Kina är i krig med Mongoliet och Djingis Khan är en bedrift i sig. Sen att det är ett av få eller kanske det enda byggnadsverk som syns från rymden säger inte lite!

Därefter bar det i väg till en av Ming dynastins kejsares grav. Ett område med 13 el 14 olika gravar med olika utsmyckning. Vi valde en som heter DingLing och här fick man gå ner i en underjordisk kammare där gravarna med olika tillhörigheter till kejsarna låg. Inte särskilt trevligt om jag får tycka men omgivningarna och de fantastiska byggnader o parker som de byggt upp åt dessa kejsare är otroliga.

Till sist så åkte vi till Sommar palatset, vi kom dit ca 1630 och alla aktiviteter stängde kl 1700 så det blev mest att promenera runt i trädgårdarna och omgivningarna. Sommar palatset var en rekreations plats för forna kejsare och det syntes tydligt hur det var byggt och liknande. Det var lusthus, promenadstråk och annat ro-givande runt en sjö. Nja, inget i min smak om jag får säga så.

Nu är jag på väg att stupa i säng efter en Dim Sum, kinesk middag med smårätter att plocka av. Mycket välsmakande.

Gäller att ladda batterierna igen för imorgon är det slut på turistandet och jobbet börjar igen.

Hälsningar från en trött Beijing resenär
Janne

No comments: