Thursday, July 1, 2010

Tysklandsresan 1

Jag var lite orolig för resan har ju aldrig flugit med Air Berlin tidigare men det blev den bästa flygresan av alla någonsin. Helt plötsligt skulle vi landa och jag hade knappt märkt att vi lyft! Ser fram emot fredagens hemresa, hoppas den blir lika bra.

Pappa hyrde en bil på flygplatsen i Dusseldorf. Den har en GPS annars hade vi inte hittat allt som vi åker till. Den funkade perfekt när vi skulle till hotellet men när den sa att vi va framme såg jag inget hotell. Det enda som syntes va ett litet hus, som vilket som helst. Där kan väl inte va ett hotell heller? Jodå, det var ett litet hotell allt. Där fanns ingen riktig lobby att springa runt i, ingen hiss, ingen pool heller. Detta var ju inte som hotellen jag har varit på tidigare. Pappa sa att så ser de flesta hotellen ut i Europa, hmmm vet inte om jag tror på honom eller han försöker lura mig.

När vi landade så tog pappa mig till en sen frukost eller förmiddagsfika, kallade det va ni vill. Vi hittade en McDonalds på flygplatsen så det blev en choklad donut för mig. Mums! Pappa tog en kaffe, såg inte alls lika gott ut.

Första dagen hann vi med att besöka 2 skolor, den ena var inget att ha men den andra såg riktigt bra ut. Igår tittade vi på en tredje skola och det blir ett svårt val mellan de 2 bästa. Få se vad det blir, beror på var vi får plats, jag och Jonathan, samt vart vi hittar ett bra hus. Det blir nog mamma som bestämmer...

Lunch på Mc Donalds i häromdagen, de hade Shrek tema. Jag valde en figur, pepparkaksgubben. Cool! Ska nog hinna med ett McD besök till så Jonathan får en figur också.

Vi har ätit 2 gånger Italienskt, gott bägge gångerna. Jag var lite för mätt första besöket så jag orkade inte äta så mycket men pizzan smakade gott. Och igår kväll så tvingade pappa mig till ett tyskt ställe för middag. Det fick bli en wiener schnitzel för mig och den smakade supergott. Pappa tog en Jäger schnitzel, det är med svampsås till.

En hemlis för mamma, vi har druckit Coca-Cola och ätit shoko-bons i sängen! Och jag har spelat Club Penguin och Poptropica medans pappa kollat på fotboll.

Jag tycker inte om att titta på tv här, allt är på tyska. Jag förstår inte det ännu. Pappa försöker lära mig en del tyska. Har snappat upp Danke, Morgens, eins twei drei. Kommer nog att gå bra det här! Sen har jag kommit på en del ord som är de samma på svenska som tyska, siffran 6, Kaffe och säkert något mer som jag inte kommer ihåg nu.

Jag har varit på fotojakt.... jakt efter Smart cars, röda ska de va. Precis som Chief Inspector Clueseau i The Pink Panther 2. Har hittat alla möjliga färger och igår kväll på en liten bakgata stod en röd Smart car parkerad. Pappa tvärnitade bilen och jag hoppade ut och fotade den.

Idag ska vi fortsätta husjakten. Hoppas vi hittar ett riktigt bra hus nu!

Auf wienersschitzel von Deutchland som de säger här...
Oliver

No comments: