Thursday, September 25, 2008

Thai Air!!!

I går hade jag en flygning tillbaka till Vietnam via Bangkok med Thai Air efter ett par dagars jobb i Sverige. Checkade in via internet, valde mitt säte, en gångplats på rad 42 och konstaterade va skönt att jag fick en gångplats.

Väl på Copenhagen Airport så gick incheckningen där utan problem. Genom security och en timmes avkoppling o lunch innan det var dags att gå till gaten för boarding.

Det var då det hände.... lämnade fram mitt boarding pass till killen där och det fungerade inte! NEJ!!!! Mina första tankar var; är det fel plan, har jag missat flighten, flighten överbokad kanske. Jag måste erkänna att det strömmade en massa argument genom mina tankar på varför jag var tvungen att komma ombord på det planet till Bangkok. Då bad killen mig att gå bort till deras Customer Service Desk strax bakom mig och väl där lämnade jag fram mitt boarding pass och tjejen som jobbade där räckte över ett nytt boarding pass till mig och önskade mig en trevlig flygning. De hade ändrat så jag hade inte en gångplats längre. Hade fått en fönster plats i stället men jag såg också att det var på rad 11. Rad 11 är på ovanvåningen in en Boeing 747 och det är där Thai har sina Economy Premium platser! Hade blivit uppgraderad och hela jag var som ett stort leende! Gott då kan man sova hyffsat hem även om flighten är på eftermiddagen och landar kring midnatt svensk tid.

Vilken service, vilka säten, vilken flygning! Har nu fått smak på det och vill inte åka annat.... hmmm få se hur det blir med det dock, eftersom IKEA inte betalar för sådant så får jag kanske se detta som en engångsföreteelse.

I alla fall, det serverades champagne innan vi lyfte och den var som W Churchill sa en gång för länge sedan: En champagna skall va torr, kall och gratis! Det var denna!

Middagen var inte alls vad man är van vid på flygningar eller vad sägs om följande meny:

Först serverades en liten snacks bestående av friterade räk-kakor med en dressing till.

Förrätten bestod av grillade Kings Prawns, pastasallad, grillat kyckling bröst, hummer mayonaise. Till detta kom även en mixed salad med Italiensk Tiziano dressing (kryddad ach smaksatt balsamico vinegar). Ett flertal brödsorter fanns i utbudet, jag valde ett ljummet olivbröd med ngn kryddning, kunde inte riktigt pricka in vilken krydda det var dock, men det smakade mycket gott.

Till huvud rätt fanns det 4 alternativ att välja på, grillad oxfile med rödvins sås, potatis och grönsaker, eller stekt torsk med en sötsur sås och friterat ris, eller fläskfile i currysås med bambuskott o ris o grönsaker, eller Coq au Vin med rösti potatis o gransaker. Jag valde oxfilen, den var mycket god.

Efter detta så kom ost och frukt vagnen.... 4 sorters ost, vindruvor, jordgubbar bla.

Sen som avslutning så kom deserten bestående av en jordgubbs tårta, kaffe och cognac.

Till denna meny serverades det vilken dryck man önskade. De hade bla 4 sorters vin att välja på, ett pinot noir, ett bourgogne, ett semillion blanc och ett riesling. Jag höll mig genomgående i hela menyn till pinot noir.

Jag somnade gott efter en stund, mätt och belåten.

Vakande 5 tim senare när frukosten skulle serveras och det var 90 min kvar till Bangkok.

Nu sitter jag i launchen i Bangkok i väntan på flyget hem till HCMC och familjen.

Hälsningar
Janne

No comments: